ביקורם של גשה מייקל רואץ', לאמה קריסטי מקנאלי בארץ ישראל
מאמרים - טונג לן

פרק 7 - רישומים של אהבה
מתוך סדרת מאמרים של לאמה דבורה-הלה
אשר התפרסמו במדור ניו אייג' בעיתון
NRG. למעבר למאמר בעיתון לחץ כאן

מה התועלת שבתרגול הטונג לן? מדוע ראוי שנקדיש לו זמן? החוכמה הבודהיסטית אומרת שהעולם שאנו חווים, העולם שמקיף אותנו, וכול האנשים שבו, הם השלכה של לבנו. השלכה אשר נכפית עלינו על ידי זרעים השתולים עמוק בתודעתנו. ככל שלבנו עובר את ההתמרה הזו ומתפתחת החמלה, כך הולך ונכפה עלינו עולם שהוא יותר ויותר טוב. אותו עולם שאני כרגע משליכה, יעבור תמורה בהתאם למידת הפתיחות של לבי ומידת החוכמה שרכשתי. כשאני עוברת תמורה, בו זמנית העולם שלי עובר תמורה, וזהו תהליך הדרגתי. אנשים שמתרגלים בהתמדה את המדיטציות הללו ומסתכלים לאחור כעבור שנה, יווכחו לראות שעולמם שונה לגמרי. וכמובן שמילת המפתח כאן היא התמדה.

ישנו ציטוט מאוד יפה של חכם בודהיסטי שאומר ש'דקה אחת שבה אדם מסוגל לאהוב אהבת אמת עמוקה, שקולה כנגד מתן של 030 אלף קעריות מנחה'. יש מקומות אחרים בכתבים שבהם הפרופורציה הזו מוגזמת עוד יותר. זה נדיר ביותר שתהיה לנו דקה של אהבה צרופה, גדולה, בלתי מותנית, שאינה מצפה לשום תמורה ושאינה תלויה בדבר. זוהי ברכה עצומה, והזרעים, הרישומים שנותרים בתודעתנו כתוצאה מאפילו דקה אחת של מחשבה כזאת, שלא לדבר על מעשים של אהבה, מביאים המון ברכה לחיינו.

הרישומים המנטליים היותר קשים שאנחנו יכולים לצבור באים כתוצאה מכך שאנו מקנאים, חומדים או מאחלים למישהו משהו רע. גם אם זה נותר רק בגדר מחשבה. כשמחשבה מעין זו מתרחשת בתודעתנו, היא נרשמת על ידה ומותירה בה את רישומה. רישומים אלה אחר כך חוזרים אלינו בצורת סבל בעולמנו.

ההפך מזה נכון ביחס לרישומים מנטליים של אהבה. מחשבה של אהבה יוצרת ומביאה אלינו עולם שאוהב אותנו, עולם שמחייך אלינו. אם תרגלתם כפי שנלמד במאמרים הקודמים בסדרה, ראיתם כמה המדיטציה הזו פשוטה. לא צריך להיות גאון גדול, כל מה שנדרש הוא לתרגל.
 

אין מחסור באנשים סובלים

ישנו חכם בודהיסטי גדול בשם אַריָה נָגָרג'וּנָה שהחוקרים חלוקים ביניהם לגבי התקופה שבה הוא חי, ויש האומרים שהוא חי כ-800 שנה, ומעריכים שהוא חי בין המאה השניה לעשירית אחרי הספירה. הוא נקרא "הבודהא השני". הוא כתב כתבים עמוקים ויפים על חוכמת הריקות, וביניהם "מחרוזת הפסוקים על דרך האמצע", "שבעים הפסוקים על ריקות", "מכתב לידיד" ועוד. הוא נחשב לאביה של "דרך האמצע" בבודהיזם. כך מתאר אַריָה נגרג'ונה את התוצאות שתופענה אם נתרגל בהתמדה מדיטציה שמפתחת חמלה.

א. נהיה מאושרים כל הזמן. אדם שמתרגל הרבה, אין לו על מה להתעצב, שכן הרישומים שהוא חורט בתודעתו הם רישומים של אהבה וחמלה, וזה מה שחוזר אליו - כי המחשבות שלנו הן גם תוצאות קארמטיות של מה שעשינו בעבר. לכן כשאנחנו מתרגלים חמלה, אפילו על הכרית בעיניים עצומות, כשאף אחד לא רואה ולא שומע, זה מכתיב אחר כך את הלך הרוח שלנו.

ב. רוחות רעות, השפעות שליליות ושאר גורמים מנטליים שמציקים לנו, פשוט יעלמו.

ג. הבודהות, הישויות המוארות והבודהיסטוות - אותן ישויות קדושות שכבר פיתחו בודהיצ'יטה והם בדרך להיות בודהות – יסייעו לאותו אדם. ישויות אלה נמשכות לאדם זה כמו דבורים לדבש. המתיקות הזאת של אהבה וחמלה היא שמושכת אותם.

ד. גם הסביבה תתחיל להשתנות. ולראייה: שימו לב עד כמה גדל בשנים האחרונות הייצוג של העולם הרוחני בעיתונות היומית.

בשביל מדיטציית הטונג לן לא נדרש דבר. כל שעליכם לעשות הוא לשבת על הכרית. אין מחסור באנשים שסובלים, ושיכולים להוות אובייקט למדיטציה שלכם. יש למדיטציה הזאת אפקט עמוק ביותר על התת-מודע שלנו, אותו חלק שאנו לא מודעים לו ושמהווה את רוב התודעה שלנו, 95%.
אם תרגלתם אתנו את המדיטציות עד כה, ואם תתמידו לתרגל בהמשך, תוכלו להיווכח בעצמכם שרק מכך שאתם יושבים על הכרית, ומתעמקים בבעיה של מישהו ומנסים לעזור לו במדיטציה, היכולת הזו מתפתחת במידה רבה, וכתוצאה מכך חייכם ישתנו. מעצם זה שאתם עושים את זה "כאילו", בדמיון, על הכרית, ישתנו חייכם.

כשעושים את תרגול הטונג לן חשוב שלא לעשות הכללות: קחו אדם שאתם מכירים ובעיה ספציפית שאתם מודעים לה והתמידו יום אחר יום במדיטציה.
 

משך המדיטציה

כמה זמן למדוט? התשובה תלויה לגמרי ביכולת שלכם. לכל אחד מאתנו יש פרק זמן שונה  שבו אנו מסוגלים להחזיק מצב של ריכוז. יש לקום לפני שזמן זה אוזל! אם אתם בתחילת הדרך, ייתכן ש-10 דקות טובות זה כל מה שאפשרי בשבילכם כעת. אם תתמידו יתארך זמן זה באופן טבעי. יהיה נפלא אם תוכלו להגיע ל-60 דקות של מדיטציה טובה, ואף יותר. הכל עניין של תרגול!

קידה מנטלית: לאחר שהזמנו אלינו את הדמות הקדושה של הלאמה (ראו פרק 5) אנו שואפים להעצים את יכולתה לברכנו. זאת נעשה על ידי שנתמקד באחת או יותר מתכונותיהן הנשגבות, של חוכמה נשגבה, אהבה נשגבה לכל חי וללא תנאי, חמלה חובקת כל וכן הלאה, ועל ידי כך שנעריץ תכונות אלו של הלאמה. זה בדיוק מה שיזרע זרעים בלבנו לפתח תכונות אלו אצלנו. וזה גם מרווה את המדיטציה בהתפעמות של הלב, ומגייס לעזרתנו חסד רב.
 

התרגול

בפרק הקודם (פרק 6) התנסינו בחלקו הראשון של הטונג לן - הלקיחה. בפרק זה ובבאים אחריו נמשיך ונתרגל את הלקיחה, עם אותו אדם או עם אנשים אחרים. נחזור ונפרט את השלבים המקדימים והשלבים המסיימים, תוך שאנו משלבים בהדרגה את השלבים המקדימים הנוספים שנלמד בכל פרק. למתרגל המתחיל עשויה רשימה זו להיראות ארוכה. אל דאגה! אין כל רע, בתחילה, להקדיש זמן רב (ואפילו את כל משך המדיטציה) לשלבים המקדימים. הם בעלי חשיבות עצומה. עם התרגול יתקצר משכם, ויתפנה יותר זמן לגוף המדיטציה.

שבו לכם בנוח. חשוב שיהיה לכם נוח ולא תצטרכו לזוז באמצע, וחשוב להקפיד על גו ישר.
(על תנוחת הגוף הנכונה תוכלו לקרוא בפרק 3,  ובפרק 6)
 

שלבים מקדימים

פיתוח ריכוז: כדי לפתח ריכוז נפתח בהתמקדות בנשימה. בחרו נקודה בכניסה לנחיריים ושימו לב לתחושה של מעבר האוויר פנימה והחוצה.

כעת סיפרו עשר נשימות. הספירה מתחילה תמיד בנשיפה. נסו כך להגיע לעשר נשימות ובמידה שדעתכם הוסחה, חיזרו לאחד והתחילו לספור מהתחלה.

הליכה למקלט: לכו בלבכם למקלט בתרגול רוחני, בדרך הרוחנית. לכו למקלט אצל ישויות מוארות שרכשו ופיתחו חמלה וחוכמה מדהימה, ויכולת להדריך אותנו. לכו למקלט בחכמה הנשגבה שתפתחו בלבכם.

יצירת מוטיבציה של חמלה: חישבו על אדם שאתם מכירים שהוא יקר ללבכם, שמתמודד עם קושי: בעיה בריאותית או נפשית, מנטלית או כספית, או כל מצוקה שאתם יודעים שיש להם ושהייתם רוצים לעזור להם עימה. אם באים כמה אנשים שאתם נזכרים בהם, תבחרו פשוט באחד מהם. צרו כוונה לעזור להם. צרו משאלה בלבכם לעזור להם במצוקתם.

הזמנת הלאמה: הזמינו אליכם ישות של מורה רוחני שהיא קדושה בשבילכם. דמות שמסמלת בשבילכם סגולות נעלות של חמלה, חכמה ואהבה. אין הם חייבים להיות אנשים שחיים כרגע בינינו. בדמיונכם, עשו אותם יפים ומושלמים חיצונית ופנימית, עתירי סגולות נעלות. דמו שהם עשויים מקרני אור זוהרות, חסרי משקל.

קידה מנטלית: התמקדו באחת או יותר מתכונותיהם הנשגבות והעריצו בלבכם תכונות אלו.
 

גוף המדיטציה

בשלב זה אנו מתרגלים את "לקיחת הכאב". חזרו על השלבים כפי שפורטו בפרק 6
 

שלבים מסיימים

בקשה מהלאמה להישאר אתכם: הסיטו את הפוקוס אל עבר המורה הרוחני שהזמנתם אליכם בתחילה, אותה דמות יפהפיה, מושלמת וקדושה שיושבת לפניכם. בקשו מהם שיבואו וישארו אתכם, וראו אותם נענים בשמחה להזמנתכם. הם קטֵנים ומתרוממים באוויר ונוחתים על קדקדכם בגודל אצבעוני, פונים בכיוון שאתם פונים אליו.

בתוך תא קטן במרכז החזה שלכם, הכינו להם כס יפהפה מרופד בפרחים ובכרית קטיפתית. ראו אותם גולשים ברכות ונוחתים על הכרית הזו. הם קטנטנים, מושלמים, מאוד שמחים להיות אתכם ואוהבים אתכם עד בלי די. ראו אותם יושבים שם, קורנים, זוהרים, מדיפים ריח ניחוח ולגמרי מוכנים לעזור לכם כפי שנדרש.

הקדשה: באמצעות המדיטציה הזו אספתם רישומים מנטליים מאוד מבורכים, וכשהם יבשילו, הם יביאו לכם ברכה גדולה, הרבה מעבר למה שאתם יכולים לדמיין כרגע. הדבר שמעצים את הברכה עוד יותר הוא הקדשתה של המדיטציה לזולת. קחו את הברכה הזו שהבאתם על עצמכם בעצם המדיטציה הזו, והקדישו אותה לאדם שלפניכם, שאת מצוקתו שאפתם להקל.

לאט, לאט, פקחו את העיניים.

בפרק הבא: דיון ביצירתו של הפנצ'ן לאמה הראשון.

להקלטות משעורים שלימדה לאמה דבורה-הלה על מדיטציית הטונג לן לחץ כאן